Saturday 29 October 2016

Kegemukan berpanjangan meningkatkan risiko kanser wanita menapaus

Obesiti & Risiko Kanser

Kajian telah mendapati terdapat kaitan kegemukan berpanjangan terhadap risiko mendapat bagi wanita menapaus. Kajian mendapati wanita berlebihan berat badan dengan BMI >25kg/m2 dan obese dengan BMI >30 kg/m2 bagi satu jangka masa yang panjang tinggi risiko mendapat kanser endometrial dan buah pinggang. Risiko kanser payu dara juga tinggi bagi wanita menapaus yang menggunakan hormon, namun wanita yang tidak berlebihan berat badan tetapi menggunakan terapi hormone turut berisiko mendapat kanser payu dara.

Namun tempoh kegemukan tidak menunjukkan risiko terhadap kanser "gallbladder, ovarian, liver and thyroid.

Oleh itu, penemuan menunjukkan penurunan tempoh kegemukan dapat menurunkan risiko kanser dan pencegahan obesiti amat penting bagi langkah awal.

Penemuan menunjukkan risiko kanser bagi tempoh kegemukan yang panjang telah dikaitkan dengan obesiti boleh meningkatkan risiko dan keterukan keradangan kronik(chronic inflammation), kerosakan DNA oksidatif, dan perubahan dalam metabolisme hormon endogen.

Oleh hal yang demikian, kawalan kenaikan berat badan dan penurunan berat badan bagi yang obesiti dilihat sebagai satu langkah menurunkan risiko kanser bagi wanita yang telah menapaus. Malah terdapat penemuan terhadap BMI yang tinggi terhadap risiko kanser.

Diet, dan senaman dilihat memainkan peranan yang amat penting bagi menangani masalah kegemukan dalam masyarakat. Ahli professional kesihatan perlu melihat, penurunan berat badan bagi wanita yang obese sebagai langkah terbaik untuk menurunkan risiko mendapat kanser

Sumber: http://specialty.mims.com/topic/longer-duration-of-obesity-tied-to-increased-cancer-risk-in-postmenopausal-women?country=malaysia

No comments:

Post a Comment